Per trein naar Disneyland Parijs

edited August 2013 in Praktische Informatie
wij gaan naar eurodisney en willen er een dagje parijs aanplakken.
wie weet waar we nachtje kunnen slapen (hotel) zodat we met de metro vandaar naar parijs kunnen.
en wat een metro dagkaart kost????
«1

Comments

• wij zijn net terug van een weekje waarin we 1dag parijs hebben gedaan. Omdat we op de NL-camping in Pommeuse zaten was het ong 40min met de trein naar Gare-est met de train. Het openbaar vervoer is in zones ingedeeld waarbij parijs centrum 1 is. Wij begonnen in zone 5 met dag kaarten die ±15,- per volw. koste (camping voordeel). Afhankelijk van waar je opstapt zijn de kosten iets anders. Op booking.com is er genoeg aan hotels in de omgeving te vinden waarbij je op de kaart(of beschrijving) de ligging t.o.v een gare kunt zien. (soms zijn de stations in parijs wat lastig te vinden dus naast het gratis kaartje is een gps gsm is wel handig(metbijv. citymaps2go))
  • Hallo iedereen,
    komend weekend vertrek ik met de TGV naar Disneyland. Mijn vraag is: moeten we eerst onze spullen gaan afgeven in het hotel en inchecken? Of kunnen we ook ergens onze spullen stockeren aan de ingang van het park en 's avonds meenemen en dan inchecken?
    Alvast bedankt

• Hallo iedereen,
    komend weekend vertrek ik met de TGV naar Disneyland. Mijn vraag is: moeten we eerst onze spullen gaan afgeven in het hotel en inchecken? Of kunnen we ook ergens onze spullen stockeren aan de ingang van het park en 's avonds meenemen en dan inchecken?
    Alvast bedankt

Hoi LizRenders,
    Er zijn twee opties waar je gebruik van kunt maken:
    1) Disney Express service: Op de bovenste etage van het treinstation Marne-La-Vallée Chessy ligt de balie van de Disney Express service waar je direct (tegen betaling) kunt inchecken in het hotel waar je verblijft (Disney hotels en partner hotels) en de koffers achter kunt laten. De bagage wordt dan naar je hotelkamer gebracht, terwijl je direct met de toegangstickets de parken in kunt. Meer informatie: http://www.discoverthemagic.nl/vervoer/.
    2) Aan de rechterzijde van de ingang van beide parken is de Storage Service gelegen waar je de koffers (tegen betaling) kwijt kunt. Je zult dan wel al moeten beschikken over de toegangstickets (of een jaarkaart) om binnen te komen. Meer informatie: http://www.discoverthemagic.nl/diensten/.
    Groetjes,
    Lars
  • ik heb begrepen dat als ik de service in het station gebruik ik daar mijn toegangskaarten krijg. Of kan ik enkel van deze service gebruik maken als ik het vervoer bij disney geboekt heb?
    hoeveel bedraagt deze extra betaling ongeveer?
    alvast bedankt voor de info!

• ik heb begrepen dat als ik de service in het station gebruik ik daar mijn toegangskaarten krijg. Of kan ik enkel van deze service gebruik maken als ik het vervoer bij disney geboekt heb?
    hoeveel bedraagt deze extra betaling ongeveer?
    alvast bedankt voor de info!

Hoi LizRenders,
    Van deze service kun je ook gebruik maken als je het vervoer niet via Disney hebt geregeld. Kosten bedragen €16,- per volwassene. Voor kinderen t/m 11 jaar is deze service geheel gratis.
    Groetjes,
    Lars
  • Hoi!
    Ik ga naar disneyland voor het eerst met de trein. (vroeger altijd met de touringcar). Nu kan ik niet echt frans en ben bang dat ik straks niet de juiste tgv vindt. Op mijn kaartjes staat ook niet de eindbestemming van de trein, alleen het nummer van de tgv en de tijd die ik moet hebben. Staat op het grote bord dan ook het nummer van de trein? Ik ga van thalys naar tgv daar. Ik heb 23min overstaptijd.
    Weet iemand of je daar makkelijk de juiste trein vind?

• Hoi!
    Ik ga naar disneyland voor het eerst met de trein. (vroeger altijd met de touringcar). Nu kan ik niet echt frans en ben bang dat ik straks niet de juiste tgv vindt. Op mijn kaartjes staat ook niet de eindbestemming van de trein, alleen het nummer van de tgv en de tijd die ik moet hebben. Staat op het grote bord dan ook het nummer van de trein? Ik ga van thalys naar tgv daar. Ik heb 23min overstaptijd.
    Weet iemand of je daar makkelijk de juiste trein vind?

Hoi deborahtje,
    Op de borden staat inderdaad het nummer van de TGV vermeld. De Thalys en TGV komen daarnaast in hetzelfde gedeelte van het station in Brussel-Zuid aan. Meestal vertrekt de TGV naar Marne-La-Vallée Chessy (het treinstation van Disneyland Parijs) van perron 3 of 4. Dit staat duidelijk op de digitale borden vermeld. Veel plezier!
    Groetjes,
    Lars
  • Dank je wel! Dat stelt me gerust.Ik ga met mijn moeder en die loopt niet zo hard meer. Het is fijn met overstappen dat het een beetje in de buurt is de volgende trein. Ook met de koffers enzo. Hartstikke bedankt!
    Groetjes Deborah

• Dank je wel! Dat stelt me gerust.Ik ga met mijn moeder en die loopt niet zo hard meer. Het is fijn met overstappen dat het een beetje in de buurt is de volgende trein. Ook met de koffers enzo. Hartstikke bedankt!
    Groetjes Deborah

Graag gedaan, Deborah. Veel plezier samen!
    Groetjes,
    Lars
  • ik ga met me vriend voor het eerst met de trein naar eurodisney normaal altijd met de touringcar
    we stappen op in amsterdam cs en van brussel naar disney hoe werkt dat eigelijk
    we gaan pas in maart Smile
  • sabie said:

ik ga met me vriend voor het eerst met de trein naar eurodisney normaal altijd met de touringcar
    we stappen op in amsterdam cs en van brussel naar disney hoe werkt dat eigelijk
    we gaan pas in maart Smile

Hoi Sabine,
    Net als een normale treinreis maak je eerst de reis van Amsterdam naar Brussel. Hier stap je op station Brussel-Zuid over op de TGV rechtstreeks naar Disneyland (dit station staat aangegeven als 'Marne-La-Vallée Chessy'). Aangekomen op dit station kun je gebruik maken van de Disney Express service om je bagage direct naar je hotel te laten brengen (€16,- per persoon). Je ontvangt dan bij de balie van deze service op de bovenste etage van het station de toegangsbewijzen en kunt direct de parken in. Uiteraard is het ook mogelijk om eerst naar het hotel te gaan om zelf in te checken en de bagage daar achter te laten.
    Groetjes,
    Lars
  • Is er iemand bekend met het reizen per RER vanaf Val d'Europe naar Disney.
    Ik kom er namelijk niet helemaal uit of je dit met een T+ Ticket kan of
    dat je een Ile de France kaartje dient te kopen.
    Groetjes,
    Ilse
  • ilsuh said:

Is er iemand bekend met het reizen per RER vanaf Val d'Europe naar Disney.
    Ik kom er namelijk niet helemaal uit of je dit met een T+ Ticket kan of
    dat je een Ile de France kaartje dient te kopen.
    Groetjes,
    Ilse

Hey Ilse,
    Vanaf val'deurope koop je een enkele reis (op de machines kies je een kaartje enkele reis, en dan het station Marne La Vallee Chessy, zeer eenvoudig te kopen met cash of pin/credit card).
    Per persoon kost je dat onder de 2 euro enkele reis!
    Succes en veel plezier! Laugh
    Frank
  • Hey iedereen,
    Van 19 tot en met 21 september zitten we weer lekker in Disneyland Parijs Laugh! Aangezien het dit jaar opnieuw een moeder-dochter tripje wordt (en mama niet graag zo lang in de auto zit), gaan we opnieuw met de trein. Voor de heenreis op 19 september hebben we voordelige tickets (van 25 EUR per persoon) kunnen bemachtigen. In anderhalf uurtje vanaf Brussel Zuid staan we in Marne-la-Vallée!
    Maar de terugreis, dat blijkt een ander paar mouwen... Confused. Het goedkoopste tarief was 29 EUR per persoon, dus 58 EUR in totaal. Na heel wat gepuzzel kwam ik dan uit bij dat goedkoopste tarief. Hier zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden: gelimiteerde tickets, strikt op naam, geen ruilingen en geen givesies-backsies Wink. Maar goed, daar kan ik mee leven. Ook zaten er twee overstappen in. Ook allemaal geen probleem. Het is nu eenmaal niet de eerste keer dat we met de trein reizen.
    Maar... bij het printen van de tickets, zie ik op het terug-ticket staan dat we moeten opstappen in Paris Nord... Oeps... Embarassed. Uit verdere research blijkt inderdaad dat we eerst van het station in Marne-la-Valleé naar Paris Nord (is dit Gare du Nord???) moeten geraken. De website van B-Europe raadt aan om de metro (RER) te nemen en dan van de ene naar de andere metro te hoppen. Lijkt me nogal omslachtig... En volgens B-Europe moet je de metrotickets ook nog allemaal ter plekke kopen. Bij de eerste overstap (in de Val de Fontenay) hebben we 10 minuten. Bij de tweede overstap (van Paris Magenta naar Paris Nord) 21 minuten. Die 21 minuten zijn hopelijk genoeg, maar ben een beetje bang als de eerste trein vertraging heeft. Tien minuten zijn zo om... :-s.
    Dus nu vroeg ik me af: is de metro de enige optie? Rijden er dan geen rechtstreekse Thaylys'sen/TGV's/ ICE's of andere treinen naar Paris Nord/ Gare du Nord? Tenslotte is Paris Nord het grootste station van Parijs... Of kunnen we het treinhoppen eventueel beperken tot één overstap...? Dan ben ik al wat geruster.
    Heb er ook al over nagedacht om gewoon de taxi te nemen van Marne-la-Vallée tot Paris Nord. We moeten tenslotte zelf nog metrotickets kopen, dus we hebben geen verplichting. Of is dit gekkenwerk? En een dure affaire...? Ben ook niet zo thuis in het hele taxigebeuren. Wie weet waar je uitkomt...
    Iemand die dit al een keer heeft meegemaakt? En mocht er toch niks anders opzitten dan met de RER te moeten pendelen, koop ik dan best op voorhand tickets? Kan dit ook online, net als je tickets voor de TGV koopt? Of kan je zo'n soort 'Oystercard' kopen zoals voor de metro in Londen? Misschien komt dat voordeliger uit. Het is in ieder geval handiger!
    Alle advies is welkom! Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Syl.
  • Syl23 said:

Hey iedereen,
    Van 19 tot en met 21 september zitten we weer lekker in Disneyland Parijs Laugh! Aangezien het dit jaar opnieuw een moeder-dochter tripje wordt (en mama niet graag zo lang in de auto zit), gaan we opnieuw met de trein. Voor de heenreis op 19 september hebben we voordelige tickets (van 25 EUR per persoon) kunnen bemachtigen. In anderhalf uurtje vanaf Brussel Zuid staan we in Marne-la-Vallée!
    Maar de terugreis, dat blijkt een ander paar mouwen... Confused. Het goedkoopste tarief was 29 EUR per persoon, dus 58 EUR in totaal. Na heel wat gepuzzel kwam ik dan uit bij dat goedkoopste tarief. Hier zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden: gelimiteerde tickets, strikt op naam, geen ruilingen en geen givesies-backsies Wink. Maar goed, daar kan ik mee leven. Ook zaten er twee overstappen in. Ook allemaal geen probleem. Het is nu eenmaal niet de eerste keer dat we met de trein reizen.
    Maar... bij het printen van de tickets, zie ik op het terug-ticket staan dat we moeten opstappen in Paris Nord... Oeps... Embarassed. Uit verdere research blijkt inderdaad dat we eerst van het station in Marne-la-Valleé naar Paris Nord (is dit Gare du Nord???) moeten geraken. De website van B-Europe raadt aan om de metro (RER) te nemen en dan van de ene naar de andere metro te hoppen. Lijkt me nogal omslachtig... En volgens B-Europe moet je de metrotickets ook nog allemaal ter plekke kopen. Bij de eerste overstap (in de Val de Fontenay) hebben we 10 minuten. Bij de tweede overstap (van Paris Magenta naar Paris Nord) 21 minuten. Die 21 minuten zijn hopelijk genoeg, maar ben een beetje bang als de eerste trein vertraging heeft. Tien minuten zijn zo om... :-s.
    Dus nu vroeg ik me af: is de metro de enige optie? Rijden er dan geen rechtstreekse Thaylys'sen/TGV's/ ICE's of andere treinen naar Paris Nord/ Gare du Nord? Tenslotte is Paris Nord het grootste station van Parijs... Of kunnen we het treinhoppen eventueel beperken tot één overstap...? Dan ben ik al wat geruster.
    Heb er ook al over nagedacht om gewoon de taxi te nemen van Marne-la-Vallée tot Paris Nord. We moeten tenslotte zelf nog metrotickets kopen, dus we hebben geen verplichting. Of is dit gekkenwerk? En een dure affaire...? Ben ook niet zo thuis in het hele taxigebeuren. Wie weet waar je uitkomt...
    Iemand die dit al een keer heeft meegemaakt? En mocht er toch niks anders opzitten dan met de RER te moeten pendelen, koop ik dan best op voorhand tickets? Kan dit ook online, net als je tickets voor de TGV koopt? Of kan je zo'n soort 'Oystercard' kopen zoals voor de metro in Londen? Misschien komt dat voordeliger uit. Het is in ieder geval handiger!
    Alle advies is welkom! Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Syl.

Hoi Syl,
    Paris Nord is inderdaad 'Gare du Nord' en het station vanwaar de Thalys treinen vertrekken en aankomen. Station Marne-La-Vallée Chessy wordt alleen bediend door TGV en Eurostar voor de hogesnelheidslijnen. Gare du Nord is makkelijk te bereiken per RER vanuit Disneyland. Je neemt eerst de RER-A richting Parijs en stapt vervolgens bij station ‘Châtelet Les Halles’ over op de RER-B richting Aeroport Charles de Gaulle en stapt uit bij 'Gare du Nord'.
    Het RER systeem is vergelijkbaar met een metro en rijden frequent. Ben je bang dat je een overstap niet haalt, dan neem je één trein eerder. Tickets voor de RER kunnen niet op voorhand worden gekocht, maar zijn beschikbaar bij de ticketautomaten op station Marne-La-Vallée Chessy. Er is geen directe hogesnelheidsverbinding tussen Disney en Gare du Nord, alleen direct met Aeroport Charles de Gaulle (TGV).
    Bekijk de routes van de RER en meer informatie over een treinreis van en naar Disney op onze Vervoer pagina: http://www.discoverthemagic.nl/vervoer/.
    Groetjes,
    Lars
  • Dag Lars,
    Enorm bedankt voor je deskundige uitleg! Ik ga het zeker uitzoeken voor september. We hebben gelukkig nog wel even om het hele vervoergebeuren uit te pluizen Smile.
    Nogmaals gefeliciteerd met je prachtige website en leerrijke forum! Het is echt een plaatje geworden Smile.
    Groetjes,
    Syl.
  • Syl23 said:

Dag Lars,
    Enorm bedankt voor je deskundige uitleg! Ik ga het zeker uitzoeken voor september. We hebben gelukkig nog wel even om het hele vervoergebeuren uit te pluizen Smile.
    Nogmaals gefeliciteerd met je prachtige website en leerrijke forum! Het is echt een plaatje geworden Smile.
    Groetjes,
    Syl.

Graag gedaan, Syl! Dank voor de complimenten! Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik die graag.
    Groetjes,
    Lars
  • Hoi Lars,
    In november ga ik met de Thalys naar Disneyland via Gar du Nord. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je de metro kaartjes ook in de Thalys kan kopen, klopt dit? En wat kost een enkele reis van Gar du Nord naar Disneyland ongeveer?
    Groetjes Mariska
  • Hoi,
    Ik heb geen idee of je de kaartjes in de Thalys kan kopen maar ik had ze gewoon aan een automaat in Gare du Nord gekocht. Heel makkelijk maar je neemt best een kredietkaart mee. Kaarten voor metro kosten rond de 6 a 7 euro denk ik. Tenzij je ook wilt gebruik maken van de metrolijnen in het centrum van Parijs zelf, dan wordt het wel wat duurder. Je moet wel een keer overstappen, er is geen rechtstreekse verbinding. Groetjes, Kirsten
  • Hey iedereen,
    Normaal gezien kan je ze ook in een automaat in het station van Marne-la-Vallée kopen. Dus waar je aankomt met de TGV. Een metrokaartje kostte voor ons 7,5 EUR. Je stapt eerst op in de metro in het station van Marne-la-Vallée en volgt metrolijn A. In Chatelêt des Halles stap je dan weer over naar metrolijn B en dan richting Gare du Nord. Het is niet zo moeilijk, met een beetje research wijst het zichzelf uit. Bij twijfel kan je best even info vragen bij je hotellobby of in het station. Voor een rit van Disneyland Parijs naar het centrum van het echte Parijs tel je toch best zo'n dikke 40 minuten, inclusief overstap in CDH.
    Je zou natuurlijk ook een taxi kunnen nemen van Marne-la-Vallée naar Gare du Nord, maar dan ben je zo maar eventjes 90 tot 100 EUR kwijt. Moet je je wel niets meer in je hoofd steken ;-). De taxi laadt je op aan je hotel of aan het station en zet je netjes af aan de ingang van Gare du Nord. Als je een erkende taxi neemt (bv. die je hotel voor je bestelt) ben je zeker dat het veilig is en dat je een 'prix fixe' kunt bekomen. Veel sneller dan de metro zal het echter niet zijn, want je moet door erg druk verkeer in Parijs...
    Gare du Nord is wel een prachtig station. Voor mijn part het mooiste van Europa, tot nu toe :-) . Het is er wel erg druk, maar de TGV'en, Thalys'en en Eurostars vertrekken allemaal bovengronds en hun haltes liggen netjes naast elkaar. De metro's komen beneden aan. Je neemt de roltrap naar boven en bent zo aan de juiste stations. In Gare du Nord kan je op verschillende schermen volgen wanneer je train arriveert en vertrekt (en of er eventueel vertraging is, maar da's zelden bij een TGV, Thalys of Eurostar), maar het leukste vind ik nog het grote infobord met rollende letters op, zoals in een luchthaven :-) . Het station is goed beveiligd, het Franse leger houdt er zelfs patrouilles. Desalniettemin let je best op voor gauwdieven, etc. Zoals op iedere publieke plaats in een land waar je niet helemaal thuis bent!
    In ieder geval heel veel plezier gewenst in DLP en succes met je treinavontuur!
    Groetjes,
    Syl.
  • Wij vertrekken volgende week naar Disneyland Paris (voor het eerst met de trein - TGV) vanuit Brussel-Zuid.
    Is het namelijk zo dat de trein die vertrekt van Brussel-Zuid een rechtstreekse trein is naar Disneyland of heb je nog tussenstoppen ergens?
    Alvast bedankt voor jullie reactie.
  • Cedje said:

Wij vertrekken volgende week naar Disneyland Paris (voor het eerst met de trein - TGV) vanuit Brussel-Zuid.
    Is het namelijk zo dat de trein die vertrekt van Brussel-Zuid een rechtstreekse trein is naar Disneyland of heb je nog tussenstoppen ergens?
    Alvast bedankt voor jullie reactie.

Hoi Cedric,
    Het ligt eraan op welk uur je de trein neemt, Cedric. De TGV stopt sowieso op Aeroport Charles de Gaulle (op 15 minuten afstand van Marne-La-Vallée) en sommige treinen ook eerst in Lille-Europe. Check hiervoor je reisbescheiden voor de exacte route.
    Groetjes,
    Lars
  • Hallo allemaal,

Ik ben al enige keren met de trein (Thalys) naar Disneyland Parijs gegaan, waarvan de laatste twee keer nog vrij recent.
    Globale informatie: http://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/vervoer-routebeschrijving-paris
    Graag deel ik mijn ervaringen hier, zodat andere eventueel hun voordeel mee kunnen doen. Soms is het een open deur in trappen, maar toch.

De prijzen variëren sterk, maar het goedkoopst is om rond 3 maanden van te voren te boeken. De prijzen zijn dan 35 euro (Rotterdam-Gare du Nord, enkeltje, per persoon, 2de klas). Soms zijn er acties en als je snel bent kan je voor 20 euro mee. Last minute prijzen kunnen soms oplopen tot de 115 euro of meer.

Als je online je reis boekt, krijg je een online ticket. Op dit printbaar ticket staat een QR-code waarmee de poortjes op de Nederlandse stations kunnen worden geopend. Ook kan het ticket gelanden worden in de NSinternational app, zodat je notificaties krijgt met de meest actuele reisplanning. Helaas is het mij nog nooit gelukt om de poortjes op het station te openen met de QR-code via mijn telefoon, dus het is beter om de tickets thuis uit te printen. Eenmaal in de Thalys, moeten de tickets altijd mee worden genomen door de trein. Zo kan het voorkomen dat er naar je ticket word gevraagd onderweg naar het barrijtuig.

Een RER ticket (metrokaartje) tussen Gare du Nord en Disneyland kan je kopen in het barrijtuig van de Thalys. Als je aangeeft dat je naar Disneyland Parijs gaat, hebben ze speciale kaartjes voor je. De kosten zijn 7,50 per kaartje (volwassenen) en kunnen alleen cash of met creditkaart worden betaalt (GEEN Meastro (PIN) transacties). Je kan volgens het personeel ook meteen een kaartje kopen voor de terugweg (Disneyland > Gare du Nord, zelfde prijs), maar dat heb ik niet gedaan. Die kleine kaartjes raak je dan alleen maar kwijt. Al het personeel in de Thalys spreekt ook Nederlands, dus geen zorgen over eventuele taal barrières. Dit in tegen stelling met het Thalys personeel op Gare du Nord.

Kaartjes voor de terugreis kan je ter plekke kopen in het metrostation bij Disneyland. De ervaring is dat rond het middag uur er geen rijen staan voor zowel de automaten als het loket. De prijs is, zowel bij de automaat als bij het loket, 7,60 euro per kaartje (volwassenen). Dit is geen tikfout, de prijs is inderdaad 10 cent meer als in de Thalys. De betaling kan in ieder geval zowel cash als met Meastro (PIN) gedaan worden.

De RER reisroute (metroroute) staat al beschreven op de site: http://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/vervoer-routebeschrijving-paris, maar ook het behulpzame Thalys personeel wil graag nog even de route voor je uitstippelen. RER/metronetwerk plattegrond is op te halen in het barrijtuig van de Thalys, om onderweg nog even te check of je goed gaat.
    Over de route zelf; Als ik het me goed kan herinneren, is het beste om RER D te pakken op Gare du Nord (het rechter perron), in de richting van Saint-Rémy lès-Chevreuse of Robinson. Als je dan overstapt op Châtelet Les Halles (de volgende halte), vertrekt RER A aan de overzijde van het perron. Je hoeft dan niet door de stationshal in Châtelet Les Halles. Let er dan vervolgens wel op dat je de juiste RER A vertakking pakt (richting Marne-la-Vallée - Chessy, Parcs Disneyland). Dit staat aangegeven met lampjes op het perron en wordt 3 talig omgeroepen in de RER A voertuigen. Voor degene die zich helemaal perfect willen voorbereiden is station Gare du Nord deels opgenomen op Google Streetview. Laat het even weten als je daar hulp bij nodig hebt.

Voor de terugweg word je vriendelijk verzocht om 20 minuten voor vertrek in de stationshal van Gare du Nord aanwezig te zijn voor de veiligheidscheck. Dit is vergelijkbaar met de veiligheidscheck in Disneyland. De rijen zijn alleen, door een beperkte capaciteit, wat langer. Wees dus op tijd.
    In de drukke stationshal van Gare du Nord lopen reizigers, beveiligers en ‘ongewenste personen’ door elkaar. Door het ontbreken van een wachtlounge voor Thalys reizigers, zal je midden in de stationshal moeten wachten tot de beveiliging 30-20 minuten voor vertrek van de trein het perron opent. Als je wat vroeg bent om eventuele vertragingen van de RER op te kunnen vangen, kun je relaxt wachten op het balkon waar reizigers van de Eurostar worden ontvangen. Deze wachtplek is nog voor de douane of eventuele Eurostar tickets checks, maar wel achter een beveiliger die alle ongewenste personen tegen houd.

De Thalys heeft gereserveerde zit plaatsen. Op perrons van de Nederlandse stations staan digitale borden waarop staat bij welke letter op het perron je rijtuig stopt. Dit voorkomt dat je over het perron moet rennen, op zoek naar het juiste rijtuignummer op de buitenkant van de trein.
    Eenmaal in de Thalys is er gratis wifi (50 tot 100 Mb) voor zowel eerste als tweede klas. Ook zijn er bij iedere stoel (eerste en tweede klas) stopcontacten om je telefoon, laptop of portable DVD-spelers te voeden.
    Voor een weekendje Disney is een rugzak in principe genoeg. Deze past makkelijk in de bagage rekken boven de stoelen. Mocht je meer mee willen nemen, dan kun je de hutkoffers plaatsen op de balkons van het treinstel bij de deur waar je instapt.
    Ook zijn er natuurlijk toiletten aan boord van de Thalys. Deze zijn te vergelijken met de vliegtuigtoiletten. Op dit moment stappen tussen Antwerpen en Brussel schoonmakers in om deze schoon te maken. Ook kun je in de trein de mensen van de politie, douane en marechaussee verwachten.

Kort samengevat:
    - Ongeveer 3 maanden van te voren boeken.
    - Tickets uit printen en koppelen via app voor notificaties met actuele reisinformatie.
    - Zoek op de digitale borden van de Nederlandse perrons je perrons letter op dat correspondeert met je rijtuignummer.
    - RER/metro kaartje kopen in het barrijtuig van de Thalys (cash of creditkaart, GEEN Meastro transactie (PIN))
    - In de middag geen rijen voor automaten of loketten in Marne-la-Vallée - Chessy (Metrostation Disneyland)
    - Minimaal 20 minuten voor vertrek aanwezig op Gare du Nord

• Wat een fantastische uitleg & tips allemaal, @Rick ! Complimenten! Wij gaan zelf ook vaak met de trein, maar dan met de TGV vanuit Brussel-Zuid rechtstreeks naar Disney (Marne-La-Vallée Chessy), aangezien wij vanuit Maastricht reizen.

Groetjes,
    Lars
  • Hallo!

We zijn van plan om begin mei weer te gaan. We zijn al eens eerder geweest maar toen viel de autoreis ons erg tegen, we komen vanuit het oosten met 2 kids.
    Nu zitten we te twijfelen om met het vliegtuig of met de trein te gaan. Beide natuurlijk voor- en nadelen....
    Iemand nog er ervaringen en/of tips?
    Alvast bedankt!
  • Ik denk dat dat een heel persoonlijke vraag is.
    Als je vanuit het oosten met de trein wilt, hoe vaak moet je dan overstappen? Met twee kinderen en bagage is dat geen feest.
    Vanaf welk vliegveld willen jullie vliegen? Houd er rekening mee dat de reis naar, en in Frankrijk vanaf, het vliegveld ook tijd kost.
    Dan is er nog de prijs: scheelt de totale reis (dus van voordeur tot voordeur hotel) veel in prijs? En zo ja - is dat de voordelen van die reismethode waard?

Ik ben zelf één keer met de trein geweest. Dat was een reis van mijn woonplaats naar Amsterdam, Amsterdam naar Roosendaal, Roosendaal naar Brussel en van Brussel naar Marne-la-Vallée. Dat zou ik met onze kinderen en bagage echt niet doen.
    Als gezin gaan we altijd met de auto. Ook omdat we bij DLP zelf een auto willen hebben om te gaan en staan waar we willen.

Hoe lang geleden is het dat jullie met de auto zijn geweest? Zijn de kinderen inmiddels veel ouder? Bij ons doet een volledig opgeladen iPad wonderen, en vanaf Charles de Gaulle is het DLP-borden spotten.

Of je veel aan dit antwoord hebt weet ik niet - maar het is dan ook een hele persoonlijke vraag.
  • edited February 2017
    @Eefje35,

Zoals Hugo al aangaf is het een persoonlijke keuze.

Wat betreft de trein zijn er 2 mogelijke routes:
    1. Via een overstap op Brussel rechtstreeks naar Disneyland Parijs (TGV),
    2. Vanaf Amsterdam/Schiphol/Rotterdam naar Paris Nord en dan verder met de RER/metro (Thalys).
    De keuze tussen die twee hangt af van waaruit je vertrek in Nederland en de aansluiting is op de Thalys of TGV.
    Persoonlijk vind ik de overstappen bij de route met de Thalys minder kritisch, omdat de aansluiting rijden met een hoge frequentie.

Het reizen met de trein hangt ook af in welk hotel je verblijft. De partner hotels en
    Disney hotels hebben een gratis pendel bus vanaf Marne-la-Vallée. Hiervoor is geen (hotel)kaartje nodig, je kan gewoon instappen (met uitzondering van Disney’s Davy Crockett Ranch). Hotels in de omgeving zijn een optie, als ze op loopafstand liggen van een nabij gelegen RER A station.

Mijn ervaringen met de trein heb ik hier boven uitvoerig beschreven.

Nadeel van het reizen met de trein is het overstappen en het meenemen van de bagage.
    Het overstappen valt, met een goede voorbereiding en de tips hierboven, op zich wel mee. Het zou niet veel lastiger moeten zijn dan het zoeken van de weg met de auto.
    Qua bagage heb je aan een rugzak genoeg voor een paar dagen Disney en dat is geen probleem in de trein. Voor het reizen met kinderen zal wel wat meer bagage nodig zijn, maar met een reistrolley/rolkoffer ben je zeker geen uitzondering in de Thalys. (Meer de regel).

Het voordeel vindt ik het ontspannen reizen, zodat je met relatief weinig inspanningen kan beginnen aan je bezoek aan Disneyland Paris.
    In de trein kunnen de kinderen zich vermaken met het 3 x zo snel voorbij flitsende uitzicht of de Wifi. Ook is loopje naar het barrijtuig al een expeditie op zich.

Met het vliegtuig heb ik geen ervaring, maar dan zou ik de Magical Shuttle zeker overwegen.

Al de Kidsbus van Oad overwogen?

Succes met de keuze.
    Mocht je nog vragen hebben, laat maar horen.

• @Hugo en @Rick
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Het is inderdaad persoonlijk maar toch is het fijn om ervaringen van anderen te horen.
    Het rijden met de auto vond ik voornamelijk zelf erg vermoeiend haha, de kids vermaken zich wel.
    Wat betreft de trein moeten we inderdaad 3 of 4 keer overstappen en ik vond het wel heel prijzig.
    Het vliegtuig kost zeker veel tijd vooraf en daarna nog naar het park.
    Dus wat weegt het zwaarst.... misschien toch maar de auto
  • Ik had ooit uitgerekend dat het tot en met 2 personen goedkoper is om met de trein te gaan.
    Vanaf 3 personen is de auto een voordeligere optie (brandstof en tol).
    De berekeningen waren wel gebaseerd op schattingen.
    Het hangt er onder andere vanaf hoe duur je treinkaartje is, dat wisselt nog al.
    Rick said:

De prijzen variëren sterk, maar het goedkoopst is om rond 3 maanden van te voren te boeken. De prijzen zijn dan 35 euro (Rotterdam-Gare du Nord, enkeltje, per persoon, 2de klas). Soms zijn er acties en als je snel bent kan je voor 20 euro mee. Last minute prijzen kunnen soms oplopen tot de 115 euro of meer.

• Eefje35 said:

@Hugo en @Rick
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Het is inderdaad persoonlijk maar toch is het fijn om ervaringen van anderen te horen.
    Het rijden met de auto vond ik voornamelijk zelf erg vermoeiend haha, de kids vermaken zich wel.
    Wat betreft de trein moeten we inderdaad 3 of 4 keer overstappen en ik vond het wel heel prijzig.
    Het vliegtuig kost zeker veel tijd vooraf en daarna nog naar het park.
    Dus wat weegt het zwaarst.... misschien toch maar de auto

Hoi Eefje,
    Ik weet niet of ik je met mijn reactie nog kan helpen, maar ik ga in mei met een vriendin met de trein naar Disneyland. Wij hebben vroeg geboekt, dus qua prijs is het ons erg meegevallen. Wij gaan vanuit Apeldoorn. Op de heenweg moeten wij 1x overstappen voordat we op Schiphol (Thalys) zijn. Vervolgens nog 1x en in Lille (TGV). Op de terugweg alleen in Brussel en wederom Schiphol. In totaal dus 3x.
Sign In or Register to comment.