Easy Access Card / Priority Card voor mindervalide bezoekers

17810121330

Reacties

• Hoi Hugo,

Jij enig idee hoe momenteel de regels zijn wanneer een eac of dpc? Ik vind het niet super duidelijk omschreven

Mijn ziekte is blijvend en kan niet lang lopen/staan/zitten
    Dit staat natuurlijk in de verklaring in het Engels.

Gr Lisanne
  • Hoi Lisanne,

alles over de regels, het gebruik en het krijgen van de EAC/DPC vind je in dit artikel: https://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/nieuws/gasten-met-beperkingen-disneyland-paris

Mijn ervaring (na een aantal jaar gebruik) is dat de regels op zich heel duidelijk zijn, maar het uiteindelijk afhangt van de CM die je treft aan de balie van het BPA. Om zoveel mogelijk discussie te voorkomen heb ik bijvoorbeeld wel de verklaring door een vertaalbureau van het engels naar het frans laten vertalen. Dat zou volgens de richtlijnen niet nodig moeten zijn, maar ik wilde geen discussies omdat de CM de engelse tekst niet zou begrijpen. Maar daarvan kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of dat het verschil maakt :)
  • Hallo Allemaal,

Ten eerste mijn excuses als ik dit in het verkeerde topic plaats.

Voor het bezoeken van de parken maak ik gebruik van een handbewogen rolstoel en de afgelopen keren heb ik gebruik gemaakt van de speciale shuttledienst vanaf het hotel (apart voor rolstoelgebruikers) ik vraag me af hoe het zit als je weer terug wil worden gebracht naar het hotel door dit busje...zou ik dan naar het hotel moeten bellen?

Alvast bedankt!
  • Hallo Allemaal,

Ten eerste mijn excuses als ik dit in het verkeerde topic plaats.

Voor het bezoeken van de parken maak ik gebruik van een handbewogen rolstoel en de afgelopen keren heb ik gebruik gemaakt van de speciale shuttledienst vanaf het hotel (apart voor rolstoelgebruikers) ik vraag me af hoe het zit als je weer terug wil worden gebracht naar het hotel door dit busje...zou ik dan naar het hotel moeten bellen?

Alvast bedankt!

Je kunt dan bij de cityhall aangeven dat je met dat busje weer terug wilt naar je hotel. Houd er wel rekening mee dat dit op drukke tijden in het park erg lang kan duren.
  • Ik heb lopen zoeken naar een antwoord op mijn vraag, maar er is zoveel info, dat ik door het bomen het bos niet meer zie. Wie kan mij helpen!

Wij hebben allemaal (gezin, 2 volwassen, 2 kinderen +10 jaar) een Dream jaarkaart. Nu hebben wij voor onze oudste een Priority card gekregen ivm zijn autisme. Deze is nu "gekoppeld" aan zijn jaarkaart en dus altijd geldig. Nu vraag ik mij ineens af: is het niet zo dat onze oudste gratis 1 volwassen begeleider mee zou mogen nemen? Dus dat ik eigenlijk voor mijn partner of mijzelf geen jaarpas meer nodig zou hebben?

En nog een vraag: een familielid kan moeilijk staan. Als wij met hen naar DLP gaan, zou zij dus met een verklaring van haar arts ook een Priority/EA card kunnen vragen. Zij heeft (vooralsnog) geen Europese invalide kaart. Ook zij zijn met zijn 4 (2 volwassenen, 2 kinderen). Dan zou zij voor haar man toch ook een begeleiderskaart kunnen krijgen en dan zou hij toch ook gratis mee mogen? Hoe regel je dat? Kan je dat tevoren regelen als je bijv. de kaarten al online besteld? Of kan dat alleen aan de kassa. Moet dat dan bij City hall? Of bij dat loket naast Donald's Desk? Hoe kan hij dan mee naar binnen komen?

En zou ik eventueel via de prio card van mijn kind dan een gratis begeleiderspas kunnen aanvragen en op die begeleiderspas dan die dag iemand anders mee kunnen nemen? Wij hebben nl al de jaarpassen.
  • Hoi Kuki,

bij een DPC (dus de groene kaart) mag de houder van de kaart inderdaad één volwassen begeleider gratis meenemen. Dat gratis begeleiderskaartje moet iedere dag (opnieuw) worden opgehaald bij de kassa's van het park en is één dag geldig. Je kunt dus niet een gratis jaarkaart krijgen, maar moet dat kaartje voor iedere dag dat de begeleider mee wilt, opnieuw ophalen. Er is dus geen "begeleiderspas".

Je familielid zal, als ze geen Europese invaliditeitskaart heeft, een in het Engels of Frans opgestelde, ondertekende en gestempelde doktersverklaring moeten meenemen. Ze zal eerst in het park dan moeten navragen of ze in aanmerking komt voor een EAC of DPC door met haar verklaring naar City Hall te gaan (of bij grote drukte bij Donalds Desk, als die open is). Dat kan niet bij de kassa en ook niet vantevoren worden geregeld.
    Bij een EAC geldt dat er geen recht is op een gratis begeleiderskaartje. Bij een DPC kan dat wel. Vervolgens (als ze een DPC krijgt) zal ze terug moeten naar de kassa om voor haar man een begeleiderskaart te halen, want die kan natuurlijk (tot dan toe) niet naar binnen als hij met dat gratis begeleiderskaartje naar binnen wil.

Lees alles over de EAC en DPC in ons uitgebreide achtergrondartikel: https://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/nieuws/gasten-met-beperkingen-disneyland-paris
  • Mijn dochter en ik zijn alle twee ADD-ers. Disney vinden we heerlijk, attracties ook, maar die laatste slaan we vaak over omdat we het erg benauwd krijgen in de rijen. Het is natuurlijk onze eigen keus om de drukte op te zoeken in het park, maar daarom hebben we een jaarkaart. We kunnen 'vluchten' wanneer we willen en het in stapjes doen.
    Toch vind ik het wel jammer dat we daarom niet altijd alle attracties kunnen doen.
    We zitten er toch aan te denken om een priority kaart aan te vragen. Hier willen en zullen we niet altijd gebruik van maken maar we willen wel de mogelijkheid hebben.
    Is zo'n kaart met onze 'aandoening' mogelijk? En is het ook mogelijk om de kaart pas als een soort van 'joker' in te zetten? Of moet je als je eenmaal zo'n kaart hebt 'm ook gebruiken dat je niet meer gewoon in de wachtrijen mag en of bijvoorbeeld fastpass wil gebruiken? Iemand ervaring hiermee?
  • Hoi Mierik,

Ik weet niet zeker of je voor ADD een DPC krijgt.
    Of je, als je eenmaal zo'n kaart zou krijgen, de kaart ook daadwerkelijk gebruikt is natuurlijk aan jezelf. Maar houd er rekening mee dat voor ADD-achtige beperkingen soms een beperkt aantal bezoekers tegelijkertijd in een attractie mag, en sommige attracties zelfs niet toegestaan is. Bovendien is het wel de bedoeling dat je dan ook allebei een volwassen begeleider hebt, daarvoor zijn CM's niet verantwoordelijk.
    Persoonlijk gebruik ik de kaart altijd, om de praktische reden dat ik nooit weet in welke situatie ik terecht kom en wanneer ik dan hulp nodig heb. Het geeft mij een prettig gevoel dat de CM's vooraf al weten dat ik mogelijk hulp nodig heb bij een eventueel incident of ontruiming.

Lees alles over bezoekers met beperkingen in ons achtergrondartikel:
    https://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/nieuws/gasten-met-beperkingen-disneyland-paris
  • Hoi Hugo, dank je wel voor je antwoord
    Ja, officieel valt ADD onder 'behavioral disorder' maar dat wil nog wel eens verschillen inderdaad in optiek.
    Wij hebben verder geen hulp nodig bij evt. calamiteiten, het is vooral de overspoeldheid die ons parten speelt, en dat houdt ons dus vaak tegen ook daadwerkelijk van attracties gebruik te maken.
    En het is dus ook echt alleen voor als er door extreme drukte geen mogelijkheid is voor ons voor attracties. Moeilijk uit te leggen voor anderen, maar vervelend voor ons. We zouden denk ik ook alleen voor mijn dochter een kaart aanvragen hoor. Ik kan het nog wel hebben om een attractie over te slaan, voor haar vind ik het sneu.
    Ik ga wel eens met mijn huisarts overleggen. Dank je wel
  • Mierik zei:

Hoi Hugo, dank je wel voor je antwoord
    Ja, officieel valt ADD onder 'behavioral disorder' maar dat wil nog wel eens verschillen inderdaad in optiek.
    Wij hebben verder geen hulp nodig bij evt. calamiteiten, het is vooral de overspoeldheid die ons parten speelt, en dat houdt ons dus vaak tegen ook daadwerkelijk van attracties gebruik te maken.
    En het is dus ook echt alleen voor als er door extreme drukte geen mogelijkheid is voor ons voor attracties. Moeilijk uit te leggen voor anderen, maar vervelend voor ons. We zouden denk ik ook alleen voor mijn dochter een kaart aanvragen hoor. Ik kan het nog wel hebben om een attractie over te slaan, voor haar vind ik het sneu.
    Ik ga wel eens met mijn huisarts overleggen. Dank je wel

Als je 1 kaart hebt mag je 4 personen meenemen

Huisarts moet gewoon aandoening noteren en reden waarom je de wachtrij niet kan doen
  • Een kleine aanvulling/correctie op de reactie van mieke:
    het aantal mensen dat je mee mag nemen hangt af van je reisgezelschap: als je met z'n 2-en bent, mag je één begeleider meenemen. Ben je een gezin van vijf, dan mag je afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en voor wie de EAC/DPC is, tot maximaal vier personen meenemen. Dat aantal is dus niet standaard vier.
  • Mierik zei:

Mijn dochter en ik zijn alle twee ADD-ers. Disney vinden we heerlijk, attracties ook, maar die laatste slaan we vaak over omdat we het erg benauwd krijgen in de rijen. Het is natuurlijk onze eigen keus om de drukte op te zoeken in het park, maar daarom hebben we een jaarkaart. We kunnen 'vluchten' wanneer we willen en het in stapjes doen.
    Toch vind ik het wel jammer dat we daarom niet altijd alle attracties kunnen doen.
    We zitten er toch aan te denken om een priority kaart aan te vragen. Hier willen en zullen we niet altijd gebruik van maken maar we willen wel de mogelijkheid hebben.
    Is zo'n kaart met onze 'aandoening' mogelijk? En is het ook mogelijk om de kaart pas als een soort van 'joker' in te zetten? Of moet je als je eenmaal zo'n kaart hebt 'm ook gebruiken dat je niet meer gewoon in de wachtrijen mag en of bijvoorbeeld fastpass wil gebruiken? Iemand ervaring hiermee?

Hoi Mierik,

wij hebben sinds December een DPC voor onze dochter met ADD. Het is dus zeker mogelijk dat je er een krijgt maar het kan ook zijn dat we geluk gehad hebben met het krijgen ervan dat durf ik niet te zeggen, volgens mij hangt het grotendeels af hoe de pet van de castmember staat die de kaart uitgeeft. Komend weekend gaan we onze jaarpassen verlengen en zal dus ook de groene kaart verlengt worden. We hebben dezelfde brief als vorig jaar (maar nu met een andere datum), er staat voldoende in maar je weet maar nooit wie je aan de balie treft en of deze medewerker je een kaart "gunt".

Het gebruiken van de kaart is helemaal aan jezelf, wil je hem wel of niet gebruiken, het is niet verplicht en je mag gewoon achter in de rij aansluiten als je dat graag wil/kan. Uiteraard kun je ook gebruik maken van het fastpass systeem. Onze ervaring met de DPC is heel positief, onze dochter wordt regelmatig behandeld als bijzonder persoon (koningin :) ) en dat doet haar erg goed en ons ook natuurlijk. Het is fijn om met een relaxte dochter een attractie in te stappen terwijl we na een reguliere wachtrij van 45-60 minuten toch een hele andere dochter en dus ook beleving in de attractie hebben. Ik zou zeggen, neem de gok, probeer het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen en ik weet zeker dat jullie dan ook kunnen gaan genieten van het enorme aanbod aan attracties (op de parachutes na dan, daar mag je met de kaart niet in).

Groetjes,
    Jolanda
  • Tot hoe laat kan ik vandaag terecht bij het bureau Passeport annuel. Mijn zoon is autistisch, heeft een jaarabonnement en ik zou zijn priority card willen aanvragen zodat hij ook zijn begeleider gratis mee binnen kan nemen.. Blijkbaar moet ik dan daar zijn. Is dat hetzelfde als de city hall?
    Ik kom vanavond al aan. Maar mijn zoon en zijn begeleider komen pas morgen aan. Kan ik dat dan vanavond al regelen?

Alvast bedankt
    Sabine
  • Tot hoe laat kan ik vandaag terecht bij het bureau Passeport annuel. Mijn zoon is autistisch, heeft een jaarabonnement en ik zou zijn priority card willen aanvragen zodat hij ook zijn begeleider gratis mee binnen kan nemen.. Blijkbaar moet ik dan daar zijn. Is dat hetzelfde als de city hall?
    Ik kom vanavond al aan. Maar mijn zoon en zijn begeleider komen pas morgen aan. Kan ik dat dan vanavond al regelen?

Alvast bedankt
    Sabine

Bureau jaarkaarten is open van 10 tot 18u dacht ik.
    Maar weet niet of ze de kaart gaan afleveren als hij niet aanwezig is?
  • Hoi Sabine,

Om een DPC of een EAC aan te vragen moet de aanvrager aanwezig zijn. Dus ook al zou je nog terecht kunnen bij het BPA (dat overigens niet dezelfde locatie is als City Hall maar het gebouw recht tegenover de Royal Castle Stage) dan nog vermoed ik dat je tot morgen zult moeten wachten wanneer je zoon bij de aanvraag aanwezig is.
  • Ok... ik ben de draad kwijt. Mogelijk vraag ik iets wat al is gevraagd. Maar wij gaan met ons gezin en gaan jaarpassen. Ik heb een permanente handicap en zit daardoor in een rolstoel en loop korte stukjes op krukken. Aan mijn benen heb ik beugels, zichtbaar dus. Is het meenemen van mijn invalidenparkeerkaart genoeg om een prioritycard te krijgen en daarmee een gratis entreekaart voor mijn begeleider?
  • Invalide parkeer kaart is genoeg.
  • Dank voor je snelle reactie!
  • september 2017 aangepast

wij hebben sinds December een DPC voor onze dochter met ADD. Het is dus zeker mogelijk dat je er een krijgt maar het kan ook zijn dat we geluk gehad hebben met het krijgen ervan dat durf ik niet te zeggen, volgens mij hangt het grotendeels af hoe de pet van de castmember staat die de kaart uitgeeft. Komend weekend gaan we onze jaarpassen verlengen en zal dus ook de groene kaart verlengt worden. We hebben dezelfde brief als vorig jaar (maar nu met een andere datum), er staat voldoende in maar je weet maar nooit wie je aan de balie treft en of deze medewerker je een kaart "gunt".

@ Jolanda, of iemand die het ook weet ;)

Wat moet er precies staan in zo'n brief? We hebben hier ook 2 meisjes met ADD. En mag de rest van het gezin dan ook gewoon mee?

• Hoi Meara,

in de brief hoeft in principe alleen maar te staan wat de persoon in kwestie niet kan. Bijvoorbeeld lang staan, zelf lopen of lang wachten.
    Wat helpt is als erbij staat wat daarvan de oorzaak is, maar dat hoeft niet.
    Qua formele eisen geldt: een engels- of franstalige brief, ondertekend en gestempeld door een arts, niet ouder dan drie maanden.

En helaas heb je gelijk: het is nog steeds ook afhankelijk van de CM die je treft :)
  • Hugo zei:

Hoi Lisanne,

alles over de regels, het gebruik en het krijgen van de EAC/DPC vind je in dit artikel: https://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/nieuws/gasten-met-beperkingen-disneyland-paris

Mijn ervaring (na een aantal jaar gebruik) is dat de regels op zich heel duidelijk zijn, maar het uiteindelijk afhangt van de CM die je treft aan de balie van het BPA. Om zoveel mogelijk discussie te voorkomen heb ik bijvoorbeeld wel de verklaring door een vertaalbureau van het engels naar het frans laten vertalen. Dat zou volgens de richtlijnen niet nodig moeten zijn, maar ik wilde geen discussies omdat de CM de engelse tekst niet zou begrijpen. Maar daarvan kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of dat het verschil maakt :)

• Ik heb een brief van mijn arts gekregen in het Engels op briefpapier met stempel en handtekening maar gewoon geschreven
  • Staat er een datum op? Dan is dat geen probleem.
  • Hallo allemaal,
    Ik heb fibromyalgie en kan niet te veel lopen of lang achter elkaar staan. Ik wil dat oplossen door een rolstoel te huren in het park, maar qua wachtrij maak ik me oprecht zorgen. Kan ik ergens terugvinden of mijn ziekte voldoet aan de criteria voor een dpc?
  • Hoi djooizie,

fibromyalgie wordt wel erkend als ziekte, maar (en vraag me niet waarom) maar als een tijdelijke aandoening. Dat betekent dat je in aanmerking komt voor een Easy Access Card, tenzij je een CM treft die de regels niet hanteert (en je een DPC geeft). Helaas is de ervaring dat regels niet, half of anders worden gehanteerd, zeker bij het aanvragen van een EAC/DPC.
    Alles de EAC & DPC vind je in dit artikel: https://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/nieuws/gasten-met-beperkingen-disneyland-paris
  • Hallo allemaal,
    Ik heb fibromyalgie en kan niet te veel lopen of lang achter elkaar staan. Ik wil dat oplossen door een rolstoel te huren in het park, maar qua wachtrij maak ik me oprecht zorgen. Kan ik ergens terugvinden of mijn ziekte voldoet aan de criteria voor een dpc?

Ik heb ook fibro, had een attest mee van de dokter dat ik niet lang kan stappen en stilstaan en kreeg een Easy Acces Card. En daarmee lukte het wel voor mij (met de nodige pijnstillers). Ik had geen rolstoel genomen en kon ondertussen even ergens zitten en rusten. We combineerden ook soms met kleinere atractie waar een korte wachttijd was en fast passes. Heel handig hiervoor is de app waar je alle wachttijden en zo kan opvolgen.

• Hallo Allemaal,

Wij gaan met ons viertjes naar in december DLP. Onze oudste zoon heeft ADHD (en de jongste waarschijnlijk ook ;-) ). We hebben een verklaring gekregen van de arts en we hopen dat een Priority Card afgegeven zal worden.
    Een bezoek aan DLP was al heel lang eens wens, maar lange rijen zijn geen pretje met onze zoon en daardoor dus ook niet voor alle andere gasten om ons heen. Toen wij erachter kwamen dat een Priority Card wordt afgegeven voor ADHD kon onze wens eindelijk in vervulling gaan. Het enthousiasme van onze kinderen was dan ook enorm en we kijken er naar uit. Na ons bezoek zullen we laten weten hoe het proces van het aanvragen van de PC is verlopen. We hebben wel al bedacht dat we wanneer we "afgewezen" worden bij City Hall we het meteen nog een keer proberen bij Studio Services.

Ik heb een tip voor de mensen van wie de (huis)arts geen verklaring wil afgeven: ADHD medicijnen behoren tot de groep opiaten waarvoor je officieel een "Schengenverklaring" nodig hebt om het mee te mogen nemen over de grens. Binnen Europa neemt eigenlijk niemand de moeite om dit te doen. Toch kun je wel onder deze noemer een verklaring van de arts vragen: dan krijg je hem namelijk wel.
  • Hallo Allemaal,

Wij gaan met ons viertjes naar in december DLP. Onze oudste zoon heeft ADHD (en de jongste waarschijnlijk ook ;-) ). We hebben een verklaring gekregen van de arts en we hopen dat een Priority Card afgegeven zal worden.
    Een bezoek aan DLP was al heel lang eens wens, maar lange rijen zijn geen pretje met onze zoon en daardoor dus ook niet voor alle andere gasten om ons heen. Toen wij erachter kwamen dat een Priority Card wordt afgegeven voor ADHD kon onze wens eindelijk in vervulling gaan. Het enthousiasme van onze kinderen was dan ook enorm en we kijken er naar uit. Na ons bezoek zullen we laten weten hoe het proces van het aanvragen van de PC is verlopen. We hebben wel al bedacht dat we wanneer we "afgewezen" worden bij City Hall we het meteen nog een keer proberen bij Studio Services.

Ik heb een tip voor de mensen van wie de (huis)arts geen verklaring wil afgeven: ADHD medicijnen behoren tot de groep opiaten waarvoor je officieel een "Schengenverklaring" nodig hebt om het mee te mogen nemen over de grens. Binnen Europa neemt eigenlijk niemand de moeite om dit te doen. Toch kun je wel onder deze noemer een verklaring van de arts vragen: dan krijg je hem namelijk wel.

Wij hadden laatst ook een verklaring nodig maar in nederland schijn de eigen arts dit niet te mogen uitgeven maar dit moet door een onafhankelijk arts gebeuren.

Wel kreeg we een uitdraai mee met alle medische gegevens zelf toen aangevuld met het verhaal in het engels.
    We hadden geluk dat we in de studio's een NL medewerkster kregen die ons vriendelijk heeft geholpen en de kaart heeft verleend .

Maar het blijft vreemd dat een eigen arts dit niet mag uitschrijven en hierdoor sommige mensen zonder verklaring naar het park moeten en onze zoon kan best wel even in de rij maar als dit te lang duurt of het toch mis gaat ja dan is dit voor ons geen pretje maar ook niet voor de mensen om ons heen.

verder hoor je ook de mensen wel praten dat wij voor mochten en ik denk dat disney hier best wel wat te verbeteren heeft bij de meeste foto locatie hebben ze daar in mijn ogen de oplossing al goed voor elkaar je krijgt daar een tijd en je bent daar dus niet meteen aan de beurt bij mickey was dit overigens wel het geval.

Eigenlijk zouden ze dit ook met de attracties moeten doen want in theorie zou je in attractie kunnen en vervolgens weer heel snel in dezelfde attractie kunnen.
    of bij mensen die mobiel genoeg zijn je zegt als de wachtrij minder dan 10 a15 minuten is dat je via de regelurie wachtrij moet.

hoewel het wel fijn is zo´n kaart om ontspannen een park door te gaan zonder de stress van kind dat heel druk en opstandig is een rij, want bij ons vorige bezoek zonder kaart was ons zoontje zo opstandig en druk dat hij uit de rij was ontsnap en verdwenen gelukkig was hij door een cast member opgemerkt en naar de kinderopvang locatie gebracht

• De Easy acces card werkt met het systeem van richturen. Je moet je gaan aanmelden aan de attractie met de kaart, daar wordt er gekeken naar de wachttijd van de reguliere rij en wordt er zo een uur op je kaart geschreven wanneer je terug mag komen. Je kunt maar bij 1 atractie per keer "in wacht" staan.
  • De Easy acces card werkt met het systeem van richturen. Je moet je gaan aanmelden aan de attractie met de kaart, daar wordt er gekeken naar de wachttijd van de reguliere rij en wordt er zo een uur op je kaart geschreven wanneer je terug mag komen. Je kunt maar bij 1 atractie per keer "in wacht" staan.

maar dit deden ze dan niet bij alle attracties afgelopen week werd inderdaad onze pas nummer genoteerd bij sommige attracties maar bij alle attracties konden we direct aansluiten op de korte rijen of zelfs direct instappen .
    maar bij sommige attracties werd niks genoteerd maar misschien ligt dit aan de drukte van de dag hoewel de wachtijden bij deze attracties iop dat moment 25 minuten tot 50 minuten was
    phatom manor
    ratatouille
    pirates of the caribbean
    start tours
    crush coaster

Van de andere attracties weet ik het niet want die zie via de reguliere rij gegaan omdat onze zoon daar niet in durfde.
    maar kennelijk was er dus al een systeem met tijden als het drukker is

geldt de 1 keer in de wacht per dag?

ik moet wel zeggen dat sommige ingangen wel onduidelijk zijn met name bij buzz light year was het doordat er daar geen rij wordt gevormd maar een verzamelplek is er onduidelijk zeker als er mensen zijn die gelijk vooraan gaan staan terwijl er al mensen staan te wachten en omdat men daar een beperkt aantal mensen per keer door laat is het niet duidelijk wie daarna aan de beurt zijn.

Log In of Registreer om te reageren.