Easy Access Card / Priority Card voor mindervalide bezoekers

12627283032

Reacties

  • Mijn neefje is zwaar autistisch, ik wil je gerust wel eens een dagje met hem in disney op pad sturen als je beweert dat een priority card voor niemand perse nodig is, na de eerste attractie zal je je mening wel drastisch herzien. Ik denk dat je er totaal geen benul van hebt hoe erg dat kan zijn. Je kan daar echt niet aan uitleggen dat je binnen een uurtje terug komt. Mijn dochter heeft adhd en ASS, dus een stuk erger dan adhd in het autistisch spectrum en die kan, met heel veel irritatie van de omstaanders, wel in de rij wachten. Moeilijk gaat ook. Maar voor sommige mensen is dat echt onmogelijk en ik ben heel blij dat dergelijke kaart bestaat, als ik sommige mensen met mentaal of zwaar lichamelijk gehandicapten zie, dan mogen ze van mij gerust voorteken.

    Daarom geef ik ook aan dat een easy kaart met online reservering optie dan kun je als ouder begeleider een reservering maken en dan op het moment dat het tijd is ga je na de attracties toe. en is er minder stres en kun je tussentijds nog wat anders doen
    en er zullen echt uitzonderingen zijn maar het gros met de groene kaart had het ook met de easy kaart kunnen doen

    wij hebben in het verleden ook 1 keer de groene kaart gehad toen werd op basis van de ggz arts document deze toegewezen .
    En ja die kaart gaf wel heel veel extra beleving , maar de eerlijk bied mij ook te zeggen dat het eigenlijk niet eerlijk is tegen over andere die wel in de rij kunnen en lang moesten wachten.
    We hebben zelfs toen geprobeerd om een attractie via de wachtrij te doen helaas ging dat binnen 10 minuten mis zoon er vandoor uit de rij en weg was hij gelukkig had een medewerker hem opgevangen en na de opvang meegenomen .




  • Weet je wat ook niet eerlijk is? Dat ik elke dag met enorm veel pijn te kampen heb, gigantisch moe ben 24/7, mijn hele leven ingestort is omdat ik uitviel op school en werk, terwijl anderen gewoon prima in een rij kunnen staan. Ik, en heel veel met mij, zouden zonder twijfel hun 'recht' op een Priority Card omruilen voor gezond zijn en in de rij kunnen staan. Dat de mensen in de normale rijen dat niet snappen of kunnen inzien, kan ik dan weer niks aan doen. Hou er ook zeker rekening mee dat mensen met een EAC alsnog aangestaard worden omdat niemand heeft kunnen zien dat ze net zolang gewacht hebben; de mensen in de reguliere rijen die het niet snappen zullen het dus net zo oneerlijk vinden.

    Ook wil ik er graag even op attenderen dat de Priority Card rij vaak langer is/duurt dan de Premier Access rij (en soms zelf langer dan de reguliere rij die niet iedereen kan doen wegens trappen), of dat we samengevoegd worden en dus dezelfde wachttijd hebben. Enige verschil is dat wij geen restricties hebben op welke attracties en hoe vaak, maar wij hebben dan vaak weer restricties waar we überhaupt in kunnen en met hoeveel.

    Disneyland Parijs heeft nu eenmaal dit systeem, en wat je daar van vindt is irrelevant (ik heb zelf ook sterke meningen over hoe het beter zou moeten qua bewijs) als het gaat om misbruik van dit systeem.

    Het is heel simpel: Kun je in de rij staan, ga dan alsjeblieft in de rij staan. De mensen die het niet kunnen zijn steeds de dupe.


  • Daarom geef ik ook aan dat een easy kaart met online reservering optie dan kun je als ouder begeleider een reservering maken en dan op het moment dat het tijd is ga je na de attracties toe. en is er minder stres en kun je tussentijds nog wat anders doen
    en er zullen echt uitzonderingen zijn maar het gros met de groene kaart had het ook met de easy kaart kunnen doen

    Legoland Windsor had dit systeem 3 jaar geleden (ik ga er vanuit nu nog steeds).
    Je krijgt een website link als je je gaat aanmelden voor dit systeem (ook wel een verklaring van iets nodig, dus wordt ook wel gecontroleerd dat je er recht op hebt), en dan kan je via die link alle attracties zien, en online een reservering maken (ook maar 1 per keer, dus pas een volgende reservering als de andere gebruikt is).

    Het werkte heel erg goed. Alleen zit je meer en meer op je GSM te kijken de voorbije jaren dan dat je bezig bent met rondom je te kijken soms.

  • Ik heb ervaring met de EAC en de PC, maar ik zou het echt heel jammer vinden als ze naar zo’n Easy access systeem zouden gaan. Ik moet namelijk, om de dag vol te kunnen houden (NAH door een beroerte), echt even rusten (als in naar bed) in de middag. En ook mijn dochter met autisme kan het dan wel gebruiken om even uit de drukte te zijn. Daar gaat zo een paar uur overheen, vooral als we niet in een Disneyhotel verblijven en dus nog een shuttle moeten nemen.
    Het komt nu bij een enkele attractie ook wel eens voor dat we lang moeten wachten, maar dat is maar een enkele keer. Als we voor bijna iedere attractie evengoed lang moeten wachten dan kunnen we maar een paar attracties doen op een dag en daar is Disney me toch echt te duur voor.
  • Yvje zei:

    Als we voor bijna iedere attractie evengoed lang moeten wachten dan kunnen we maar een paar attracties doen op een dag en daar is Disney me toch echt te duur voor.

    Ik wil niets weghalen van je situatie, echt niet, en bedoel dit ook niet duidende op je situatie, maar gewoon in het algemeen - maar deze laatste zin is eigenlijk zo goed als voor iedereen wel van toepassing eigenlijk.

  • Yvje zei:

    Als we voor bijna iedere attractie evengoed lang moeten wachten dan kunnen we maar een paar attracties doen op een dag en daar is Disney me toch echt te duur voor.

    Ik wil niets weghalen van je situatie, echt niet, en bedoel dit ook niet duidende op je situatie, maar gewoon in het algemeen - maar deze laatste zin is eigenlijk zo goed als voor iedereen wel van toepassing eigenlijk.

    Maar de meeste mensen moeten het park toch niet een paar uur verlaten ?
  • Klopt ook, maar ook zonder het park te verlaten, de voorbije jaren als je wat vast zit in vakantie periodes kan je die "pech" hebben.
  • Ik ben recentelijk in Disneyland Resort geweest. Daar kennen ze het Disability Access Service (DAS) systeem. Je hoeft geen bewijs van handicap aan te leveren. Fijn! Voor elke attractie moet je via de Disney-App reserveren. Staat er bijvoorbeeld 50 min bij Peter-Pan. Dan moet je ook 50 min wachten. Alleen niet in de rij. Wel zo eerlijk voor de andere gasten. Wel moet je bij sommige attracties gebruik maken van een rij vergelijkbaar met Premier acces (hooguit 10 min). Ook rolstoelen! Soms ga je via de uitgang (is een oud park). Wij hebben de DAS gecombineerd met Genie+.
  • Kun je met de priority kaart ook bij de ingang in een andere rij naar binnen?

    Anders weet ik dat we later naar de ingang gaan om niet te lang in de rij te hoeven wachten.
  • Kawaii zei:

    Kun je met de priority kaart ook bij de ingang in een andere rij naar binnen?

    Anders weet ik dat we later naar de ingang gaan om niet te lang in de rij te hoeven wachten.

    Dat verschilt per attractie. Bij de ene ga je via Premier Access naar binnen, bij de andere via de uitgang. Vraag naar de procedure aan de cast member bij de ingang van de attractie.
  • november 2023 aangepast
    Lars zei:

    Kawaii zei:

    Kun je met de priority kaart ook bij de ingang in een andere rij naar binnen?

    Anders weet ik dat we later naar de ingang gaan om niet te lang in de rij te hoeven wachten.

    Dat verschilt per attractie. Bij de ene ga je via Premier Access naar binnen, bij de andere via de uitgang. Vraag naar de procedure aan de cast member bij de ingang van de attractie.
    Ik bedoel eigenlijk de ingang van het park.
    Vorig jaar stonden we best lang in de rij om het park binnen te komen.
    Onze dochter was al snel overprikkeld en zijn de rij weer uit gegaan en ritseling ergens gewacht tot de rij minder was.
    Zonde als we daar ook de pas hadden kunnen gebruiken

    Weet je dat toevallig?
  • Kawaii zei:

    Ik bedoel eigenlijk de ingang van het park.
    Vorig jaar stonden we best lang in de rij om het park binnen te komen.
    Onze dochter was al snel overprikkeld en zijn de rij weer uit gegaan en ritseling ergens gewacht tot de rij minder was.
    Zonde als we daar ook de pas hadden kunnen gebruiken

    Weet je dat toevallig?

    Nee, er is geen speciale ingang voor de parken als je een Priority Card hebt. Dat is alleen beschikbaar bij attracties en shows/entertainment.
  • Bedankt voor je snelle antwoord, dan gaan we iets later helemaal prima.
    Fijn om van te voren te weten.
  • Bij de security zijn er wel aparte rijen voor mensen met een priority card (vaak bij dezelfde rij als waar je naar binnen kan zonder tas), en er is bij beide parken wel een aparte ingang voor mensen met kaart, te herkennen aan het logo met de rolstoel erbij. Vorige keer dat wij er waren (half oktober) was die bij het Disney park in het midden, en bij de Studio's zijn er 2 poortjes aan de rechterkant die in principe hiervoor beschikbaar zijn, maar daar staan ook vaak mensen zonder kaart.
  • mcjas zei:

    Bij de security zijn er wel aparte rijen voor mensen met een priority card (vaak bij dezelfde rij als waar je naar binnen kan zonder tas), en er is bij beide parken wel een aparte ingang voor mensen met kaart, te herkennen aan het logo met de rolstoel erbij. Vorige keer dat wij er waren (half oktober) was die bij het Disney park in het midden, en bij de Studio's zijn er 2 poortjes aan de rechterkant die in principe hiervoor beschikbaar zijn, maar daar staan ook vaak mensen zonder kaart.

    Bovenstaande informatie klopt. Disneyland park is nu links van het midden!
  • Lars zei:

    Kawaii zei:

    Ik bedoel eigenlijk de ingang van het park.
    Vorig jaar stonden we best lang in de rij om het park binnen te komen.
    Onze dochter was al snel overprikkeld en zijn de rij weer uit gegaan en ritseling ergens gewacht tot de rij minder was.
    Zonde als we daar ook de pas hadden kunnen gebruiken

    Weet je dat toevallig?

    Nee, er is geen speciale ingang voor de parken als je een Priority Card hebt. Dat is alleen beschikbaar bij attracties en shows/entertainment.
    Er is wel degelijk een aparte ingang/rij als je een Priority Card hebt!
  • Bedankt voor jullie tips!
  • Ik heb even een vraagje. Mijn moeder heeft recht op een priority card. De vorige keer bleven we niet in een Disney hotel en hebben we deze gehaald toen we de privileged tickets gingen halen. Nu gaan we in januari en overnachten we in cheyenne. Kan je de priority card dan in het hotel ophalen?
  • Goed om te weten en dank voor de feedback, @mcjas , @james19 en @CarmenV . Dat wist ik niet. Daar zal @Kawaii blij mee zijn!
  • dotty03 zei:

    Ik heb even een vraagje. Mijn moeder heeft recht op een priority card. De vorige keer bleven we niet in een Disney hotel en hebben we deze gehaald toen we de privileged tickets gingen halen. Nu gaan we in januari en overnachten we in cheyenne. Kan je de priority card dan in het hotel ophalen?

    Ja dat kan!
  • CarmenV zei:

    dotty03 zei:

    Ik heb even een vraagje. Mijn moeder heeft recht op een priority card. De vorige keer bleven we niet in een Disney hotel en hebben we deze gehaald toen we de privileged tickets gingen halen. Nu gaan we in januari en overnachten we in cheyenne. Kan je de priority card dan in het hotel ophalen?

    Ja dat kan!
    Ok super ! Dank je wel
  • Kawaii zei:

    Heb je documenten waarin diagnoses staan van je kinderen? Gewoon Autipas aanvragen, betalen en documenten meesturen.
    Kans is groot dat je hem krijgt.

    Wij zijn net geweest, en hoewel mijn zoon prima kan wachten, toch met de autipas een priority card aangevraagd. Mochten overal via de Premier Acces rij naar binnen.
    Heerlijk!

    Dit bericht valt bij mij toch een beetje verkeerd.
    Je zegt zelf dat je zoon prima kan wachten.
    Waarom dan toch gebruik maken van die ingang, het is bedacht voor mensen die het echt nodig hebben.
    Door dit soort dingen worden de regels steeds strenger en wie weet ooit afgeschaft ten koste van mensen die het wel echt nodig hebben.
    Disneyland biedt ons toch hier de mogelijkheid voor? Wij beschikken over een document om er gebruik van te kunnen maken.

    Ik vind dat je gelijk hebt als ik via allerlei slinkse trucjes zo'n kaart zou bemachtigen, maar dat is niet aan de orde. Hij gaat naar speciaal onderwijs, hij is simpelweg gediagnosticeerd met ASS.

    Ik heb via onze gemeente recht op een mantelzorgbijdrage van €150,- hoewel ik mij geen mantelzorger voel. Dit wordt actief aangemoedigd door de gemeente om het aan te vragen. Moet ik die dan ook maar cancellen?
  • Ik heb gister online de priority card aangevraagd. Ook per mail bevestiging van ontvangen.

    Moet ik vervolgens ook nog een goedkeuring ontvangen per mail?
  • Ycagwyw zei:

    Ik heb gister online de priority card aangevraagd. Ook per mail bevestiging van ontvangen.

    Moet ik vervolgens ook nog een goedkeuring ontvangen per mail?

    Nee, je hebt namelijk nog geen bewijs aangeleverd, dat doe je ter plekke bij het ophalen.
  • Gister mijn PC opgehaald, niet naar bewijs gevraagd, wat ik wel gek vond.

    Kaart is echt super fijn! Nergens langer dan 5 minuten hoeven wachten, wat er toe bijdraagt dat we een fijne vakantie kunnen hebben met minder klachten.
  • Ik ga voor m'n dochter met autisme een Priority card aanvragen. We gaan al 10 jaar met haar naar Disneyland maar de laatste paar jaren minder frequent. De laatste keer was februari 2023 en toen viel het me op dat het systeem met de priority card gewijzigd was. Waar we vroeger gewoon aan de gehandicaptenrij aanschoven moesten we nu de premier access rij in. Dit was toch wel een probleem omdat ze dan nl. nog steeds in al die prikkels zit. Uit de gehandicaptenrij kan ze vaak even aan de kant zitten en er toch nog langs als het bijna onze beurt was. Dat lukte toen niet meer. Met alle gevolgen natuurlijk.
    Nu gaan we wellicht binnenkort weer en zou ik opnieuw een priority card aanvragen. Ik stel me alleen de vraag wat ik nu moet antwoorden op die vragen om toch via de gehandicapten rij te mogen gaan. Ik zie enkel 1 vraag ivm of je een rolstoel nodig hebt of hulp bij het stappen in de rij. Ook een beetje raar om daar dan JA op te antwoorden.(we hebben mogelijks wel een scootmobiel bij voor m'n man met MS...(die ook geen priority card meer krijgt volgens het systeem want geen parkeerkaart of EU disability card). Maar mogelijks nemen we de scootmobiel toch niet mee en dan staan we daar zonder rolstoel ofzo. Zouden ze daar dan niet moeilijk over doen?
  • Ik ga voor m'n dochter met autisme een Priority card aanvragen. We gaan al 10 jaar met haar naar Disneyland maar de laatste paar jaren minder frequent. De laatste keer was februari 2023 en toen viel het me op dat het systeem met de priority card gewijzigd was. Waar we vroeger gewoon aan de gehandicaptenrij aanschoven moesten we nu de premier access rij in. Dit was toch wel een probleem omdat ze dan nl. nog steeds in al die prikkels zit. Uit de gehandicaptenrij kan ze vaak even aan de kant zitten en er toch nog langs als het bijna onze beurt was. Dat lukte toen niet meer. Met alle gevolgen natuurlijk.
    Nu gaan we wellicht binnenkort weer en zou ik opnieuw een priority card aanvragen. Ik stel me alleen de vraag wat ik nu moet antwoorden op die vragen om toch via de gehandicapten rij te mogen gaan. Ik zie enkel 1 vraag ivm of je een rolstoel nodig hebt of hulp bij het stappen in de rij. Ook een beetje raar om daar dan JA op te antwoorden.(we hebben mogelijks wel een scootmobiel bij voor m'n man met MS...(die ook geen priority card meer krijgt volgens het systeem want geen parkeerkaart of EU disability card). Maar mogelijks nemen we de scootmobiel toch niet mee en dan staan we daar zonder rolstoel ofzo. Zouden ze daar dan niet moeilijk over doen?

    Het probleem is meer dat ze dit kunnen zien als misbruik maken van als ze erachter komen, en daar zijn ze niet blij mee. Wat iemand anders gebruikt maakt niet uit. MS staat trouwens wel op de Easy Access Card lijst.

    Maar goed, het is de vraag of je een rolstoel/hulpmiddel nodig hebt wat het verschil maakt tussen groen en paars.
  • Maar het werkt gewoon niet voor onze dochter. Moeten we dan maar gewoon thuis blijven vraag ik me af? Waarom zou je iemand met autisme mee in een drukke wachtrij willen steken? Dat is nu net het probleem. Ik begrijp Disney hier niet echt in.
    MS idd voor easy access maar dan moeten we weer een recent attest hebben van de dokter en dat hebben we niet.
    Bovendien weet ik niet of je dan toch via de uitgang mee naar binnen mag dan met de easy access?
  • Maar het werkt gewoon niet voor onze dochter. Moeten we dan maar gewoon thuis blijven vraag ik me af? Waarom zou je iemand met autisme mee in een drukke wachtrij willen steken? Dat is nu net het probleem. Ik begrijp Disney hier niet echt in.
    MS idd voor easy access maar dan moeten we weer een recent attest hebben van de dokter en dat hebben we niet.
    Bovendien weet ik niet of je dan toch via de uitgang mee naar binnen mag dan met de easy access?

    Wij zijn 22 december geweest. De wachtrijen vielen op zich goed mee via premier access. Als je een voor show niet wilt meedoen omwille van de prikkels kan je dat melden aan de cm.
  • Wat bedoel je met een voor show? Niet de wachtrij neem ik aan?
Log In of Registreer om te reageren.